Groot, groter, grootst ;) - Reisverslag uit North Newton, Verenigde Staten van Toon Tielen - WaarBenJij.nu Groot, groter, grootst ;) - Reisverslag uit North Newton, Verenigde Staten van Toon Tielen - WaarBenJij.nu

Groot, groter, grootst ;)

Door: Toon

Blijf op de hoogte en volg Toon

17 Augustus 2014 | Verenigde Staten, North Newton

Zo het is weer tijd voor een nieuw verslag want er is weer van alles gebeurd van de week. Op dinsdag was het weer tijd voor een 6 uurs test. We hadden een route van 60 mijl gemaakt die niet overlapte, dus ik kon mooi overal op de velden en boerderijen kijken. Het gewas waarvan ik niet wist wat t was blijkt sorghum te zijn. Dat wordt hier als voergewas geteeld. Rond 12 uur werd ik opgebeld dat mijn auto gewisseld kon worden en werd ik afgelost om dat te regelen. Mijn nieuwe auto is een Ford Escape 4x4. Echt een mooie auto met een V6 24 klepper erin. Hier kom ik de winter wel mee door. Op de afstandsbediening zit zelfs een knopje om het raampje in de achterklep mee open te maken. Dat was dus wel mooi. s'Middags heb ik meegeholpen aan de bekabeling van een testarmleuning. s'Avonds was ook wel leuk. Kyle en ik gingen een collega van werk meehelpen met verhuizen. Toen we eindelijk alles hadden ingeladen bleek dat de sleutel van de verhuiswagen in de auto lag, waaar ook de autosleutels lagen. Dus toen moesten we op zijn vrouw wachten die de reserve sleutels had. Woensdag hebben we weer zo'n lange afstand test gedaan. Hier ben ik onderweg van alles tegengekomen. Mais die bijna gedorsen kan worden. Een grootte loonwerker met diverse vrachtwagens, combines en hakselaars en gewoon boeren die op t land bezig waren. Verder kwam ik erachter dat ten oosten van Hesston ook nog een echt heuvellandschap zit wat ook heel mooi is om te zien. Hier staat meer gras en koeien, waar de zwadmaaiers en persen mooi aan het werk kunnen. Ik heb zelfs mijn eerste Deutz (-Allis) gezien;)! Donderdag mocht ik een deel van het proefveld bewerken met een Challenger MT685 met 340PK motorvermogen (370 Max). Dit is de grootste gangbare trekker van Challenger zonder rups of schrankbesturing. Met een cultivator van ongeveer 35 feet (10,5 meter) kon ik aan de slag. Zo kon ik mooi de werking en instellingen van het GPS systeem leren. Dat was echt mooi om te doen en je voelt je helemaal Amerikaanse boer als je zo aan het werk bent. s'Middags moest ik weer met de Kubota op pad. Bij deze test kon ik zo snel rijden als het ding ging, dus dat schoot lekker op. Tot op een gegeven moment de temperatuur opliep en de motor afsloeg. Ik werd opgehaald met een grote aanhangwagen die achter een truck zat. Dit was ook een echte mooie combinatie. Als we nog 3 Kubota's gehad hadden paste ze er allemaal nog bij ;). Achteraf bleek dat de radiateur helemaal vol met zand zat en er te weinig water opzat. Op vrijdag hebben we dit schoongemaakt en bijgevuld en nog wat onderhoud eraan gedaan zodat ik s'middags mijn rondje toch nog af kon maken. s'Avonds heb ik mijn laptop nog een keer uit elkaar kunnen halen aangezien de grafische kaart weer kapot was, ik hoop dat hij t beter houdt nu, aangezien ik hem veel langen heb verwarmt. Verder heb ik nog een keer rondje gerend. Vrijdagavond ben ik s'avonds met een aantal collega's naar de drive in bioscoop gegaan. Echt indrukwekkend om te zien hoe groot die schermen wel niet zijn en dat er zoveel auto's heen gaan. Het was een super gezellige avond, die op de terugweg werd afgesloten door allemaal country meezingers (haha waar ik de tekst niet van wist). Zaterdagmorgen heb ik mijn computer gemaakt en heb ik sportschoenen gekocht. Daarna ben ik vanuit het zuiden van Newton richting het westen gereden. Op een gegeven moment zag ik een grootte Versatile met super grote cultivator in een hoek van het perceel stil staan, dus toen dacht ik eens even een praatje met die boer maken. Het bleek dat hij prikkeldraad om zijn wielen van de cultivator had getrokken maar geen gereedschap had om het eraf te krijgen. Ik heb hem toen naar zijn huis gebracht waar we gereedschap konden vinden. Eerst kreeg ik een rondleiding op het bedrijf en binnen. Hij had een grasmaaier voor zijn gazon te maaien van een fabriek in Hesston. Deze werkt met 2 winkelwagenwieletjes voor het maaibord en 2 aangedreven wielen achter. Door de snelheid van die wielen aan te passen kun je sturen. Ik had er een stukje op gereden en het werkt echt super handig. Hij zei dat dat het grasmaaien een stuk leuker maakt. Vroeger had hij melkvee gehad en sinds een aantal jaren waren de koeien weg en was hij vol in de akkerbouw. Hij was 68 jaar, beteelde 1300 acre (dik 500 hectare) maar had geen opvolging. Geen hele grote dus, maar wel op de hoogte van alles. Toen hebben we de prikkeldraad eraf gehaald en heb ik met hem meegereden en hebben we de verschillen tussen de landbouw hier en daar besproken. Het was heel interessant en leerzaam om de gedachten van de boeren hier te zien en hoe alles gaat tegenwoordig. Met een werkbreedte van 50 feet (dik 15 meter) was het perceel zo bewerkt. Volgende week beginnen ze waarschijnlijk de mais te dorsen en hij vroeg me of ik dan ook wou komen kijken. Dat is dus wel mooi en aardig van die man. Dus volgende week waarschijnlijk een verslagje over de maisoogst op dat bedrijf. Toen ben ik verder gereden richting Hutchinson en naast pivots werd hier ook met bevloeiing geïrrigeerd. Door de sojabonen op ruggetjes te telen en hier een dikke slang voor te leggen kon het water niet wegstromen. In de slang zaten gaten bij elke rij waar het water de rij in stroomde. Volgende week maandag t/m donderdag ga ik na Phoenix Arizona. Hier is ook een testlocatie van AGCO waar ik nog meer te leren krijg over de systemen en de manier van testen. Dit is dus wel een mooi uitje waardoor ik nog meer van Amerika te zien krijg. Verder is er vanmiddag hier een barbecue omdat de vriendin van mijn huisgenoot er een weekend is. Dit zal dus ook wel leuk worden. Jullie horen de verhalen wel. Nog een ding wat echt mooi is hier zijn de grote trucks die hier overal rond rijden. Het is elke morgen weer mooi om te zien hoe de combines, zwadmaaiers en persen worden opgeladen op grote diepladers met mooie vrachtauto's ervoor. Een bordje met Oversize Load erop en gassen. Verder kom je op de high way ook van alles moois tegen. Daarnaast zijn de groenten & fruit hier in de winkel echt super duur, zeker in vergelijking met andere producten.

Groetuh uit Amerika!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toon

Actief sinds 08 Aug. 2014
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 4867

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2014 - 05 December 2014

van America naar Amerika

Landen bezocht: